Tui Shou is een belangrijk onderdeel van de Wu stijl Tai Ji Quan.
Hierbij worden de bodymechanics, het weet hebben van
het centrum en de verschillende richtingen,
het toepassen van kracht en ook tegelijk
de goede timing beoefend.
De Wu stijl partneroefeningen zijn sterk gestructureerd. Het lichaam word recht gehouden en elke methode is precies en nauwkeurig. Als er geoefend word moet men proberen om een zeer kalme houding te bewaren en niet proberen actief aan te vallen of kracht te gebruiken.
“Overwin hardheid met zachtheid”
Ma YueliangProberen kracht aan te wenden is tegenstrijdig met de principes van tàijì.De hardheid ontmoeten met zachtheid is met de hardheid meegaan. Ermee meegaan is neutraliseren. Het belangrijke punt voor een beginner is het leren hoe te neutraliseren. De pushinghands technieken omvatten éénhand- en tweehand training methoden. Deze technieken zijn een belangrijk deel van tàijì. Maar ook een goede lichamelijke en geestelijke voorbereiding is belangrijk. Daardoor wordt het in de Wu-stijl mogelijk, kracht en hardheid door zachtheid te overwinnen en de beweging met kalmte te beantwoorden.De partneroefeningen zijn sterk gestructureerd, het lichaam wordt recht gehouden en elke methode is precies en nauwkeurig.In de Wu stijl push hands zijn er éénhand oefeningen, tweehand oefeningen en oefeningen met stappen. De éénhand oefeningen zijn verdeeld in drie oefeningen die hand-hand contact hebben en twee oefeningen met “klevende ellebogen”. Bij de tweehand oefeningen zijn er naast de basisoefeningen nog 13 verschillende variaties. Bij deze verschillende tweehand oefeningen behoren een groot aantal technieken om de partner uit het evenwicht te brengen. Deze technieken verwezenlijken zich door de 8 bewegingen Peng, Ji, Lü, An, Cai, Lie, Zhouen Kao die in de klassieken worden beschreven en die iedere beoefenaar zou moeten beheersen.
Dan Da Shou eenhand vooroefeningen (zonder kracht)
1. An Fa - methode van het duwen2. Xiao Shou - snijdende handen 3. Nian Shou - klevende handen 4a. Li Nian Zhou - klevende ellebogen / hand in het midden; elleboog blijft op dezelfde plaats4b. Li Nian Zhou - klevende ellebogen / hand voor de knie; elleboog gaat naar buiten5. Wai Nian Zhou- klevende ellebogen; hand draait naar voren
Shuang Da Shou twee handen vooroefeningen (zonder kracht)
Sì Zhèng Xíng - de 4 rechte zijden (normale twee-handen draai)Huan Shou Fa - methode van het hand wisselen1. Chan Tou Shi - om het hoofd draaiende handen2. Zhong Ping Zhou - ellebogen horizontaal en in het midden3. Shi Zi Shou - gekruiste handen 4. Guo Tou Shi - boven het hoofd draaiende handen; hand door de haren5. Li Zhou - onderarmen verticaal 6. Lou Xi Shi - de knie strijken; vastpakken, naar beneden, draaien en naar de oren slaan7. Xiao Chan Wan - kleine pols draaiing; haakhand, naar beneden en omhoog8. Da Chan Wan - grote pols draaiing; naar beneden slaan, opvangen en draaien9a. Li Nian Zhou - klevende elleboog / hand voor het midden; draai binnendoor, elleboog blijft op dezelfde plaats9b. Li Nian Zhou - klevende elleboog / hand voor de knie; draai binnendoor, elleboog gaat naar buiten10. Wai Nian Zhou - klevende elleboog / draai binnendoor, hand draait naar voren11. Chuan Shou Kao - hand uitstrekken en kao12. Tong Tian Shou - tot de hemel reikende handen; handen op en neer13. Dao Ti Hu - (omgekeerd ) de ketel dragen
Tui shou Ma Jiangbao
Tui shou Ma Jiangbao en Cheung
Tui shou Ma Jiangbao en Martin
Tui shou Ma Jiangbao en Bart
Tui shou Ma Jiangbao in Putuoshan
Tui shou Ma Jianbao in Shanghai
Lilun
Een belangrijk onderdeel van Tai Ji Quan is de theorie.
Zo moeten ook diegenen die tàijì beoefenen,
de klassieken bestuderen en eveneens de
geschriften, theorieën en liederen.
Omdat al deze theorieën door vroegere generaties zijn vergaard, verzameld en doorgegeven, moeten we deze niet alleen bestuderen maar ook de betekenis ervan doorgronden. Door het bij elkaar brengen van de uiterlijke vorm en de innerlijke beleving ervaart en voelt men de betekenis van de theorie in de vorm. Men moet door deze ervaring heen om het tàijì toe te kunnen passen. Dus als men alleen de bewegingen uitvoert en de theorie niet kan toepassen doet men alleen maar oefeningen. Als men alleen de theorie beheerst maar niet de bewegingen dan beoefent men ook tàijì niet op de goede manier.Theorie en praktijk moeten met elkaar verbonden worden
De Wu stijl partneroefeningen zijn sterk gestructureerd. Het lichaam word recht gehouden en elke methode is precies en nauwkeurig. Als er geoefend word moet men proberen om een zeer kalme houding te bewaren en niet proberen actief aan te vallen of kracht te gebruiken.
“Overwin hardheid met zachtheid”
Ma YueliangProberen kracht aan te wenden is tegenstrijdig met de principes van tàijì.De hardheid ontmoeten met zachtheid is met de hardheid meegaan. Ermee meegaan is neutraliseren. Het belangrijke punt voor een beginner is het leren hoe te neutraliseren. De pushinghands technieken omvatten éénhand- en tweehand training methoden. Deze technieken zijn een belangrijk deel van tàijì. Maar ook een goede lichamelijke en geestelijke voorbereiding is belangrijk. Daardoor wordt het in de Wu-stijl mogelijk, kracht en hardheid door zachtheid te overwinnen en de beweging met kalmte te beantwoorden.De partneroefeningen zijn sterk gestructureerd, het lichaam wordt recht gehouden en elke methode is precies en nauwkeurig.In de Wu stijl push hands zijn er éénhand oefeningen, tweehand oefeningen en oefeningen met stappen. De éénhand oefeningen zijn verdeeld in drie oefeningen die hand-hand contact hebben en twee oefeningen met “klevende ellebogen”. Bij de tweehand oefeningen zijn er naast de basisoefeningen nog 13 verschillende variaties. Bij deze verschillende tweehand oefeningen behoren een groot aantal technieken om de partner uit het evenwicht te brengen. Deze technieken verwezenlijken zich door de 8 bewegingen Peng, Ji, Lü, An, Cai, Lie, Zhou en Kao die in de klassieken worden beschreven en die iedere beoefenaar zou moeten beheersen.
Dan Da Shou eenhand
vooroefeningen (zonder kracht)
1. An Fa - methode van het duwen2. Xiao Shou - snijdende handen 3. Nian Shou - klevende handen 4a. Li Nian Zhou - klevende ellebogen / hand in het midden; elleboog blijft op dezelfde plaats4b. Li Nian Zhou - klevende ellebogen / hand voor de knie; elleboog gaat naar buiten5. Wai Nian Zhou- klevende ellebogen; hand draait naar voren
Shuang Da Shou twee handen
vooroefeningen (zonder kracht)
Sì Zhèng Xíng - de 4 rechte zijden (normale twee-handen draai)Huan Shou Fa - methode van het hand wisselen1. Chan Tou Shi - om het hoofd draaiende handen2. Zhong Ping Zhou - ellebogen horizontaal en in het midden3. Shi Zi Shou - gekruiste handen 4. Guo Tou Shi - boven het hoofd draaiende handen; hand door de haren5. Li Zhou - onderarmen verticaal 6. Lou Xi Shi - de knie strijken; vastpakken, naar beneden, draaien en naar de oren slaan7. Xiao Chan Wan - kleine pols draaiing; haakhand, naar beneden en omhoog8. Da Chan Wan - grote pols draaiing; naar beneden slaan, opvangen en draaien9a. Li Nian Zhou - klevende elleboog / hand voor het midden; draai binnendoor, elleboog blijft op dezelfde plaats9b. Li Nian Zhou - klevende elleboog / hand voor de knie; draai binnendoor, elleboog gaat naar buiten10. Wai Nian Zhou - klevende elleboog / draai binnendoor, hand draait naar voren11. Chuan Shou Kao - hand uitstrekken en kao12. Tong Tian Shou - tot de hemel reikende handen; handen op en neer13. Dao Ti Hu - (omgekeerd ) de ketel dragen
Tui shou Ma Jiangbao
Tui shou Ma Jiangbao en Cheung
Tui shou Ma Jiangbao en Martin
Tui shou Ma Jiangbao en Bart
Tui shou Ma Jiangbao in Putuoshan
Tui shou Ma Jianbao in Shanghai
Lilun
Omdat al deze theorieën door vroegere generaties zijn vergaard, verzameld en doorgegeven, moeten we deze niet alleen bestuderen maar ook de betekenis ervan doorgronden. Door het bij elkaar brengen van de uiterlijke vorm en de innerlijke beleving ervaart en voelt men de betekenis van de theorie in de vorm. Men moet door deze ervaring heen om het tàijì toe te kunnen passen. Dus als men alleen de bewegingen uitvoert en de theorie niet kan toepassen doet men alleen maar oefeningen. Als men alleen de theorie beheerst maar niet de bewegingen dan beoefent men ook tàijì niet op de goede manier.Theorie en praktijk moeten met elkaar verbonden worden
Tui shou Ma Jiangbao met leerlingen
Tui shou seminar in Willich
Tui shou Ma Yueliang
Tui Shou is een belangrijk onderdeel van de Wu-stijl